Introductie
Introductie:
Er is geen weg naar de Waarheid.
Geen methode en leraar kunnen jou de Waarheid geven.
De Waarheid dient rechtstreeks gezien te worden.
Dan dien je eerst te twijfelen aan al je overtuigingen.
De Waarheid maakt vrij.
Vrijheid gaat aan vrijheid vooraf.
De Boodschap van Nathanji Rozenhart omvat dat onderricht.
Het gaat over keuzeloos gewaarzijn en balans.
Innerlijke vrede wordt bereikt bij het wegvallen van het innerlijke conflict, ik en mezelf. Dat je direct ziet dat de persoon en de waarnemer van de persoon een en hetzelfde zijn, niet-twee. Er bestaat dus geen denker en het denken. De waarnemer is het waargenomene.
Balans wordt ervaren als we zintuiglijk bewust zijn: voelen, wat je voelt. Horen wat je hoort. Zien wat je ziet. Proeven wat je proeft en ruiken wat je ruikt. Het lichaam is de rots in de branding, omdat het lichaam reeds het geval is, je ervaart al. Het lichaam is hier en nu.
De denkgeest kan zijn eigen staart blijven najagen. De hele dag denken aan wat het niet heeft en willen hebben en denken aan wat het heeft en niet wil hebben. Je hoeft deze geest niet eerst te oordelen, verleg simpelweg volledig de aandacht naar de zintuigen. Wat ervaar je nu? En nu? En nu?…
Er dient een psychologische revolutie plaats te hebben, om te komen tot keuzeloos gewaarzijn. Het ik en mezelf, dient tegen elkaar weg te vallen. Er bestaat geen apart zelf. Je bent het leven ne het leven is jou. Je bent alles en niets. En daarbij is het onsterfelijke niet belangrijker dan het sterfelijke. Bewustzijn is gelijk zijn inhoud. De mens is niet alleen voor de volle honderd procent goddelijke liefde maar ook voor de volle honderd procent zijn menselijke emoties.
Het leven is niet eenzijdig. Het leven omvat de hemel en de aarde in hetzelfde moment. Het gaat om totaal zijn.
De samenleving is een afspiegeling van de haat die mens heeft naar zichzelf, dat mogelijk is door: ik-en-mezelf. Als je niet langer innerlijk gespleten bent, is er niet langer het innerlijke conflict. In keuzeloos gewaarzijn ligt vrede. Naar deze vrede bestaat dus geen bepaalde weg. Je dient de Waarheid direct te zien, dat de persoon en de waarnemer een en hetzelfde zijn. Maar zolang ols je denkt, gelooft dat jouw overtuigingen gelijk zijn aan wat feitelijk is, zal je niet openstaan voor dat wat voor je ligt.
Zintuigelijk gewaarzijn is niet de weg naar de Waarheid maar kan de mens, de zoeker, wel helpen minder verstrooiing te ervaren. Kan als een breekijzer werken op het vastzitten tussen de oren, in de ivoren toren van het eigen gelijk.
Je draagt keuzeloos gewaarzijn niet al in je, wel als potentie maar niet ergens verborgen in je, als een fonkelende diamant, als een zogenaamd ware zelf. De geest is als een touw met een knoop erin en zonder een knoop erin. Je beschikt dus niet over twee touwen. De ongeconditioneerde geest is het touw zonder knoop.
Eerst zal je een rups zijn en dan daarop een vlinder. Eerst dien je bereid te zijn door het stof te kruipen. Net als de slang voordat hij verhoogd zal worden, tot de zogenaamde vliegende draak volgens het verhaal.
Het begrip Naga gaat over de slang en het begrip Dharma gaat over het onderricht. Naga een verwijzing naar transformatie en Dharma een directe verwijzing naar de ongeconditioneerde geest ofwel keuzeloos gewaarzijn.